Dagelijks Woord
EBG Tilburg
Agenda
Nieuws
Samenkomst
Jong EBG
Onderwijs
Zorg
ANBI-status
Contact
ANBI status

Als EBG Tilburg voldoen we aan de eisen die gesteld zijn aan een Algemeen Nut Beogende Instelling. Wij hebben dus een ANBI-status. Dit betekent dat u uw giften mag aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Om aan de ANBI-status te blijven voldoen moeten we enkele gegevens publiceren. Deze vindt u hieronder.

A. Algemene gegevens 

Naam ANBI:

Evangelische Baptisten Gemeente Tilburg

Telefoonnummer (facultatief):

-

RSIN/Fiscaal nummer:

821210774

Website adres:

www.ebgtilburg.nl

E-mail:

info@ebgtilburg.nl

Adres:

Professor Cobbenhagenlaan 5

Postcode:

5037 DA

Plaats:

Tilburg

Postadres:

Groenstraat 21

Postcode:

5062 NA

Plaats:

Oisterwijk

 

 

De gemeente heeft ten doel (uit de Statuten):

a.    God te verheerlijken en Hem de eer te geven die Hem toekomt.
b.    Zichzelf op te bouwen in het geloof, de liefde, de hoop en de verwachting van de komst van de Here en Heiland Jezus Christus, naar de gaven die God aan ieder gegeven heeft.
c.     In de wereld te getuigen van de gekruisigde en opgestane Heer, door evangelisatie en zending.
d.    Zichzelf uit te breiden door gelovigen op grond van hun persoonlijk getuigenis in de gemeente op te nemen.

Deze gemeente is een kerkgenootschap als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in artikel 1 van de statuten.

Als gemeente zijn we lid van de ABC (Alliantie van Baptisten en CAMA-gemeenten). De ABC heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de EBG Tilburg.

B. Samenstelling bestuur.

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de raad en wordt gevormd door de oudsten en diakenen van deze gemeente. In onze gemeente telt de raad momenteel 5 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
De penningmeester is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen. De raad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur bestaat uit tenminste drie leden.

C. Doelstelling/visie.

De EBG Tilburg verwoordt in de eerste artikelen van de Statuten wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar structuur, haar organisatie en andere zaken.

D. Beleidsplan.

Momenteel werken we samen aan het stabilisatie van de gemeente op diverse gebieden:

-       de geestelijke ontwikkeling (van kind naar jongeling naar vader; 1 Joh.2) van de gemeente

-       de saamhorigheid en het gemeentebesef wat daaruit voort mag vloeien

-       de roeping van de gemeente om als getuige van Christus in de samenleving dienend aanwezig te zijn

-       de financiële ontwikkeling van de gemeente om dit alles (en meer) mogelijk te maken.

Alle deelfacetten van ons beleid zijn gericht op groei. Groei die van binnenuit en vanuit het Evangelie zelf moet plaatsvinden en een beweging in Brabant op gang moet krijgen.

We streven naar een gezonde leeftijdsopbouw van de gemeente waarin alle generaties vertegenwoordigd zijn.
We willen samen het huisgezin van God zijn.

E. Beloningsbeleid.

De beloning van de voorganger van onze gemeente is geregeld in de overeenkomst genaamd aanstellingsbrief. Verder zijn er nog enkele punten vastgelegd in de rechtspositieregeling die beide partijen hebben ondertekend.
Leden van raad ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten.

De raad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de statuten gedelegeerd naar afzonderlijke taakgroepen. Zij behartigen bepaalde taken binnen het gemeente-zijn.

G. Voorgenomen bestedingen.

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk gemeentewerk (of gemeente-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de voorganger verricht zijn werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De bedragen zijn aanzienlijk lager dan in de voorgaande jaren doordat het afgelopen jaar diverse leden de gemeente hebben verlaten.

De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen daardoor sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.

 

Begroting 2019

Rekening 2019

Baten

 

 

Bijdragen gemeenteleden

€ 23.000,00

€ 27.691,43

Overige inkomsten

€   3.500,00

€   3.435,58

Totaal baten

€ 26.500,00

€ 31.127,01

 

 

 

Lasten

 

 

Bestedingen voorganger/sprekers

€ 17.515,80

€ 17.661,94

Bestedingen diensten + overige opbouw gemeente

€      635,00

€      356,65

Huisvestingskosten

€   6.650,00

€   6.430,27

Algemene en beheerskosten

€   1.520,00

€   1.139,02

Naar buiten gerichte activiteiten

€      780,00

€      730,78

Totaal lasten

€ 27.100,80

€ 26.318,66

 

 

 

Resultaat

€      600,80-

€    4.808,35

 

Toelichting

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de gemeenteleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de gemeente waartoe zij behoren.

Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de voorganger en vergoedingen aan (gast)sprekers, de huur van een samenkomstruimte en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.

Onder opbouw gemeente zijn opgenomen de kosten voor de verschillende jeugdgroepen en overige geestelijke verzorging.

De algemene beheerskosten omvatten onder andere kosten van het onderling onderhouden van contacten en een bijdrage aan koepelorganisaties.

De kosten voor externe activiteiten omvatten onder meer (financiële) ondersteuning van zendelingen en zendingsorganisaties.
In het jaar 2019 hebben we weer een bescheiden groei gezien in ledental en mensen die onze gemeente een warm hart toedragen.

We kijken met dankbaarheid terug op 2019.
Ook dit jaar hebben we weer enkele nieuwe mensen welkom mogen heten in onze gemeente.
Anderzijds hebben we ook van diverse mensen afscheid genomen. Van de meesten van hen omdat ze de gemeente al langer niet meer bezochten. Maar dit jaar zijn ook enkele mensen na het trouwen ergens anders gaan wonen.
In 2019 hebben we 1 persoon mogen dopen.
Het verder begeleiden van nieuwe sprekers is ook in 2019 doorgegaan en we zijn dankbaar voor de ontwikkelingen op dit gebied.
Er draaien momenteel 3 kringen. Nog niet iedereen van de leden maakt op dit moment deel uit van een kring. Daarnaast hebben we een Alphagroep die nu voor het tweede jaar achtereen draait en zich bezighoudt met discipelschap. 
We hebben een stabiele raad waar ook de ene parttime werker als voorganger deel van uit maakt. In dit opzicht is ook vermeldenswaardig dat we een proces zijn gestart om naar een nieuwe raad te komen.
We ondersteunen momenteel 1 zendeling (zendingsechtpaar).

 

 
 
 
Bezoekadres
Postadres
Links
Contact
EBG Tilburg
Professor Cobbenhagenlaan 5
5037 DA Tilburg

Giften
NL35INGB0004187462
Voor schenkingen
EBG Tilburg
Groenstraat 21
5062 NA Oisterwijk
E info@ebgtilburg.nl
T (013) 521 90 99

فارسي‎,

Weekrooster
www.ABCGEMEENTEN.nl
Gemeente Tilburg
EBG Tilburg op Facebook